#161

Jag har hela tiden misstänkt att svininfluensan var en mediahajp. Det tror jag inte längre. Det finns mer fördelar än nackdelar att ta vaccinet. Epedemin nu går att gämföra med polion som härjade någon gång i början av 1900-talet, idag tar alla småbarn polio sprutan så polio finns inte längre. Jag har tvekat mycket på att vaccinera mig för att vaccinet framställts så fort. Men om det nu är så att de kommit fram till en lösning på så kort tid så är det ju bara bra. Forskningen har så pass mycket resurser, att det är möjligt att nå resultat på kort tid.

Kan man ta vaccinet så ska man nog göra det. För kan man riskera att vara hemma sjuk i två veckor? I skola och jobb är det lång tid. Kan man vara hemma sjuk, utan att smitta andra? Tillhör man någon av riskgrupperna så har man nog inte så mycket att förlora. De biverkningarna av vaccinet som varit sån propaganda om i media, tror jag att till största del är fejk. En majoritet av de kärnfriska som dött av influensan har varit i åldrarna 15-24. Kommer denna dödsepedemi att bryta ut som den beräknas, så vill jag ha gjort vad jag kunnat för att skydda mig. Resurserna på sjukhusen kommer inte att räcka, blir för många sjuka och i behov av läkarvård så tar platserna slut. Alla som kan borde vaccinera sig. Jag är inte rädd för att dö, men jag vet att om svininfluensan drabbar mig så kommer jag inte få någon mild version. Blir jag väl sjuk, så blir jag alltid extremt sjuk. De milda sjukdomar jag hitills drabbats av har endast varit skolsjuka och förkylning. Många kommer bli i behov av läkarvård, läkarna kommer att slumpvis välja vilka de lägger in för man vet för lite om vilka grupper som är mest kritiskt drabbade av de som väl blivit sjuka.

Vaccinet är just nu slut i Stockholm, tidigaste det kommer in är på tisdag. Jag kommer i sådanna fall att vaccinera mig direkt.


Kommentarer
Postat av: cajsa

Jag har vaccinerat mig eftersom att ja arbetar på sjukhuset. Och biverkningarna var inte alls så farliga, fick rätt ont i armen och blev trött. Men hellre det än ligga utslagen i 2 veckor! så vaccinera dig, de är värt

2009-11-08 @ 15:06:15
Postat av: Mathilda

Precis! Vaccinet är ju just nu slut i Stockholm, men så fort det kommer in så ska jag vaccinera mig!

Gjorde det ont? Vad arbetar du med på sjukhuset btw? :)

2009-11-08 @ 15:19:09
URL: http://mwmw.blogg.se/
Postat av: Evelina

fast det är ju bara riskgrupperna som får vaccinera sig nu

2009-11-08 @ 18:09:25
URL: http://blogg.vk.se/evelina
Postat av: cajsa

okej de tycker jag lät klokt :) nej de känndes knappt, de va nästan lite fjantit vilken hysteri, när de inte ens känns :) jag är extra vikarie där, så hoppar in som undersköterska rätt ofta :)

2009-11-09 @ 13:33:25
Postat av: Mathilda

Jaha oj vad kul! Du vill bli barnläkare va? Pluggar du direkt nu efter studenten eller? :)

2009-11-09 @ 19:53:23
URL: http://mwmw.blogg.se/
Postat av: cajsa

Ja något åt det hållet :) ja jag måste nästan det, för att bli klar någon gång :) men måste läsa ett tekniskt basår först, men sen blire läkare om ja kommer in så :)

2009-11-11 @ 19:00:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0