#157

Till Eva. Du är antagligen en dålig kock, och det säger jag inte i bitterhet över mitt usla slutbetyg i hemkunskap. Mitt betyg, så som många andras bedömdes efter att vi utalat oss vara antikrist. Jag är exemplarisk i köket. Ingen kan påstå något annat, jag känner ingen som är så bra som mig på att laga mat. Jag kan inte döma dig för du är en religiös surkärring. Däremot så lär du ut hel fel. Man fräser inte curry. Det är så jävla puckat. Hettar man upp curry i olja så försvinner smaken. Det är väldigt logiskt. Curry är en blandning av massvis med kryddor som blivit torkade och sedan malda. Blir de överhettat så bränns curryn upp och man förstör smaken.

¨
Jag lagade currygryta till middag. Det gör jag ganska så ofta. Alltid tänker jag på hur puckad i huvudet den här Eva är, och hur mycket som hade varit annorlunda om hon satt rätt betyg på mig. Preliminärt MVG, slutbetyg G. Det är tio poäng. Jag var fem ifrån att ta mig in på design i Sundsvall som jag hade tänkt. Om det hade vart bra eller dåligt vet jag inte, men allt hade varit så mycket annorlunda.


Kommentarer
Postat av: Anonym

kan du inte skriva receptet? jag ska vidarbefodra detta till Eva så hon sätts på platts

2009-11-05 @ 20:31:13
URL: http://idawinka.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Ida! Aboslut, dock så är det mitt recept och inte hennes sketna. Jag har liksom klurat ut hela receptet alldeles själv. Jag litar på att du fixar det här!



ingridienser:

1 ganska stor morot

100g vitkål

3 dl brocolli

ca 200g qourn alternativt tofu

1/2 röd paprika

2 msk soya

2 msk curry

1 tsk cayenne peppar

2 msk socker

1,5 tsk chilipulver

1 burk cremefreiche/gräddfil

100-150g champinjoner

olja till stekning

salt

vatten



Skala och skär morötterna i små bitar, strimla vitkålen och fräs de i en wokpanna. Salta. Rör ner champinjoerna och därefter tofun/qournet ( för de som saknar respekt för djuren, så funkar kykling. )Skär paprikan i bitar och rör ned. Se tills så inget bränns. Häll i ca 2 dl vatten och DÄREFTER alla kryddorna. Sedan cremefreichen och rör om. Häll i broccolin sist och låt skjuda.



Serveras med ris och äpple skivor!

2009-11-06 @ 01:00:26
URL: http://mwmw.blogg.se/
Postat av: Fagel

Bitterheten är total. I LOVE IT! :):)

2009-11-06 @ 08:08:58
URL: http://fraggelberg.blogg.se/
Postat av: kalle

öh? va? är du korkad? alla kryddor skall hettas upp, förutom örter! curry skall stekas i antingen olja/smör tillsammans med en klyfta vitlök samt ett par klyftor äpple som sedan lyfts ur och i med det du skall ha i maten så att säga. inte undra på att du fick IG i hemkunskap!

2009-11-06 @ 15:52:55
Postat av: Mathilda

Kalle, nej men du är uppenbarligen det. Fräsa är inte samma sak som att hetta upp. Det är i princip omöjligt att hetta upp något i en olja som man sedan ska steka i. Du värkar vara jävligt inkompetent som gått någon b-kurs i matlagning.

2009-11-06 @ 16:12:45
URL: http://mwmw.blogg.se/
Postat av: kalle

inte undra på att du fick IG i grundskolan i ämnet hemkunskap, det märker jag ju ganska omgående med tanke på din absolut korkade inställning.

varför är det svårare att hetta upp i olja gentemot smör? förklara det är du gullig!

2009-11-06 @ 22:02:52
Postat av: Mathilda

Har jag påstått att det var någon skillnad? Men vem fan steker i härdat fett?!

2009-11-07 @ 12:36:17
URL: http://mwmw.blogg.se/
Postat av: kalle

Ja, vem steker i riktigt smör?

hmm, kanske alla stjärnkockar med stjärnor i GDM/GDR.

att steka i både och, alltså lite smör samt lite olja ger det bästa av två världar då olja har en högre värmetröskel. men det är ju sånt lilla du inte vet, med tanke på att du fick IG i hemkunskap.

2009-11-07 @ 20:08:23
Postat av: Mathilda

Kalle. Du kan inte ha något liv. Du sitter HEMMA en lördagskväll och bryr dig om hur jag anser att man lagar curry. OM jag var du skulle jag nog vilja ta livet av mig. Det finns hjälp att få om du mår så pass dåligt. PUSS

2009-11-07 @ 20:20:13
URL: http://mwmw.blogg.se/
Postat av: kalle

liv? jodå, mer än du anar. problemet jag stör mig på är att du initialt går ut med att du är korkad, det är inte så smart väl? tror att jag knäcker dig dels socialt, dels verbalt, dels IQ mässigt och dels i köket anyday!

2009-11-07 @ 22:26:48
Postat av: Mathilda

Hur orkar du störa dig? Jag tycker det är lite mer patetiskt av dig att bry dig. För mig är det kul som fan, jag får ju bara uppmärksamhet! =)

2009-11-07 @ 22:40:34
URL: http://mwmw.blogg.se/
Postat av: kalle

uppmärksamhet? snarare så att det är ett enda stort gapskratt åt din ytterst korkade person.

2009-11-10 @ 13:52:01
Postat av: Mathilda

fortfarande att du slösar energi på mig är grymt smickrande! ;)

2009-11-11 @ 00:07:15
URL: http://mwmw.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0